!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > České značky: Kofola, Vinea a Targa Florio aneb když je milujete, není co řešit
České značky: Kofola, Vinea a Targa Florio aneb když je milujete, není co řešit
"> "> "> "> "> "> ">
Gurmánská turistika

České značky: Kofola, Vinea a Targa Florio aneb když je milujete, není co řešit

Vydáno 26. března 2021
Původně měla jmenovat Kofocola. V roce 2001 nastartovala reklamní kampaň se sloganem Když ji miluješ, není co řešit, který si získal srdce nejen zamilovaných. Vánoční reklama se živým „zlatým“ prasátkem (ano, s těmi zuby zahnutými nahoru) nás od roku 2003 věrně provází adventní dobou. Zkrátka Kofola: báječná, bublinková a skrz naskrz česká. A společně s Kofolou také další pochoutky – máte rádi třeba Vineu anebo Ondráškovku? I ty patří do skupiny Kofola.
Za pradědečka Kofoly můžeme považovat opavského lékárníka Gustava Hella, který již na konci 19. století začal vyrábět kromě farmaceutických výrobků a cukrovinek i Syrupus Colae compositus Hell, obsahující tekutý extrakt semen koly. Na Kofolu v dnešní podobě došlo ale až v polovině 20. století: vznikla v roce 1959 jako socialistická náhražka nedostupných značek Coca-Cola a Pepsi. Tým Výzkumného ústavu léčivých rostlin v Praze pod vedením docenta Zdeňka Blažka během dvou let vymyslel, jak přebytečný kofein vzniklý pražením kávy smíchat s bylinkami a ovocnými šťávami. V opavském farmaceutickém podniku Galena se podle tohoto receptu začal míchat sladkokyselý sirup Kofo, a právě ten je dodnes základem nealkoholické Kofoly.
 

Kofola aneb kávové zrnko z Krnova



Receptura pro základní sirup se používá dodnes. Míchá se vždy na celou sezónu, proto může mít Kofola meziročně jemné odchylky v chuti podle charakteru počasí a dozrávání ovoce. Údajně obsahuje šťávu z jablek, třešní a rybízu, extrakt z lékořice a maliníku, světlý a tmavý karamel a také silice z anýzu, kardamomu, pomeranče a skořice. Přesně to ale ví jen málokdo, protože receptura Kofoly je tajná podobně jako složení slavné Becherovky.

Kofolu na její cestě do světa od samého začátku provázely slogany, poutače i pojízdná reklama, vše s logem ve tvaru kávového zrna, které se používalo celých třicet let. Jakmile Kofola přistála na pultech obchodů, zachutnala každému – ostatně její spotřeba rostla tak, že Československu brzy došly bylinky na výrobu a musely se dovážet ze zahraničí.
 

Když ji miluješ…

Během více než šedesáti let existence toho Kofola zažila víc než dost. Na špici se tmavá limonáda udržela až do sametové revoluce. Pak musela podobně jako jiné domácí limonády bojovat o místo na slunci se zahraničními značkami, několikrát změnila majitele, a nakonec se díky změně marketingové strategie a investicím znovu vrátila na výsluní.

Chuť zůstala stejná, takže dříve narozeným připomíná časy jejich mládí, a díky nové image a také skvělým reklamám (protože vánoční trhák o zlatém prasátku zná skutečně každý) si ji oblíbili i mladí. Slogan „Když ji miluješ, není co řešit…“ předává své silné poselství dodnes. Ani nápoj samotný nestárne, naopak se zkouší nové varianty s příchutí višní, kokosu, jablka či skořice, mandarinek nebo marcipánu. Kofola se vyrábí v Krnově a majoritní podíl vlastní původem řecká rodina Samarasových v čele se současným generálním ředitelem Jannisem.
 

Vinea, mladší sestra Kofoly, a další sourozenci

hroznů, bezu a špetky fantazie se roky 1974 zrodila Vinea: nápoj, jehož jedinečná receptura obsahuje vysoký podíl přírodní hroznové šťávy. Dokazuje, že zázraky se dějí na vinici, ale zázračná chuť a vůně, které dělají Vineu tak výjimečnou, by nikdy nebyla kompletní bez černého bezu. Limonáda Vinea, vyráběná dle originální receptury, tak po zásluze těží z krásy a rozmanitosti přírody.

Další novinkou společnosti Kofola je řada prémiových limonád s vyšším obsahem ovocné šťávy ze sicilských citrusů s názvem Targa Florio. Předchůdce dnešních seriálů rallye a jeden z nejdrsnějších a nejstarších vytrvalostních závodů, které kdy historie automobilového sportu poznala, byl velmi nebezpečný: na úzkých pneumatikách, bez posilovačů řízení a dalších vymožeností závodníci zdolávali stovky kilometrů a serpentin po úzkých šotolinových cestách v sicilských horách.

Silný příběh závodu je také hlavní inspirací samotné značky. Na Sicílii totiž rostou nejlepší citrusy na světě a legendární závod Targa Florio má slavnou českou stopu. První ženou, která se ho účastnila, totiž byla Eliška Junková; v roce 1928 skončila celkově na pátém místě a první mezi amatéry. Závod pamatují dokonce i citrusové sady z rodinné farmy, která je pěstuje již několik generací a z jejíchž plodů se limonády vyrábějí. Přeneste se v duchu na Sicílii, až budete ochutnávat limonádu Targa Florio s příchutí pomeranče, krvavého pomeranče nebo citronu, slazenou třtinovým cukrem.
 

Pětkrát o Kofole

  • Kofola zdaleka není jen Kofola: do portfolia stejnojmenné obchodní skupiny patří také minerálky Rajec, Ondrášovka a Korunní, Jupík, polské limonády Hoop a Paola, energy drink Semtex, čerstvé šťávy Ugo a další. Kofola se na tržbách podílí přibližně ze čtvrtiny.
  • Mezi poslední přírůstky patří slovinská Radenska, která má podle odborníků na dvacetimilionovém trhu bývalé Jugoslávie podobný potenciál, jaký se otevíral před Kofolou na přelomu tisíciletí.
  • Skupina má sedm výrobních závodů, kromě Česka působí v Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku a zaměstnává 1900 lidí, z toho v Česku zhruba 700.
  • V roce 2020 dosáhly tržby skupiny 6,17 miliardy korun.
  • Kofola, která dlouhodobě fandí zamilovaným, letos přichází s kampaní Láska má 1000 jmen. Rozvíjí motiv přezdívek, kterými se mezi sebou partneři oslovují. Láskyplná pojmenování mohou být něžná, vtipná a občas i trochu peprná, vždy ale vyjadřují jedinečné pouto. Až uvidíte v televizi reklamní spoty, vězte, že se natáčely v kempu na břehu Vltavy nedaleko Českého Krumlova. Láskyplné přezdívky v nich hrají hlavní roli a diváci se mohou těšit na Potvůrku, Prdelku nebo na Slovensku používanou Papuľku a Bimbásika.
Český design, který byste měli znát: boty, svíčky, móda i sklo

Český design, který byste měli znát: boty, svíčky, móda i sklo

Existuje lepší pozvánka na Designblok, největší výběrovou přehlídku designu a módy ve střední Evropě, než pár českých úspěchů ve světě? Než se od 17. do 21. října vypravíte na Výstaviště v Praze-Holešovicích, proleťte se s portálem Kudy z nudy světem voňavých svíček a krásných stylových bot či módy.

Milujeme retro značky: Kofola, Botasky, Pribináček, Igráček a Merkur

Milujeme retro značky: Kofola, Botasky, Pribináček, Igráček a Merkur

Nostalgie, vzpomínky na dětství, letité fotografie a filmy pro pamětníky: staré kousky zkrátka máme rádi a zas a znova se k nim vracíme. Na jejich oblibu vsadily i obchodní řetězce, když dnešní výrobky zabalily do retro obalů, do „osmdesátek“ se dokonce můžete vypravit na výlet.

České značky: hebké kouzlo čokolády

České značky: hebké kouzlo čokolády

Starou čokoládovnu Orion na pražských Vinohradech připomínají už jen jména zastávek autobusů nebo náměstí U Orionky. Víte, že u zrodu slavné značky stál František Maršner, když si v Kladně zřídil obchod cukrářským zbožím a o pár let později se svou ženou Albínou začal ve sklepní dílně na pražských Vinohradech vařit turecký med?

Pět míst, kde zblízka poznáte (a někdy i ochutnáte) české tradiční značky

Pět míst, kde zblízka poznáte (a někdy i ochutnáte) české tradiční značky

Mluví se o nich jako o rodinném stříbru a patří k nejobvyklejším suvenýrům, které si od nás odvážejí cizinci. České sklo, pivo a becherovka, porcelán i strojírenské výrobky mají skvělý zvuk, a tak se s portálem Kudy z nudy pojďte podívat na ty, které nabízejí něco navíc.