!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > #světovéČesko a Portmoneum, barevný sen škudlivého mecenáše a jeho šíleného přítele
#světovéČesko a Portmoneum, barevný sen škudlivého mecenáše a jeho šíleného přítele
"> "> "> "> ">
Kultura

#světovéČesko a Portmoneum, barevný sen škudlivého mecenáše a jeho šíleného přítele

Vydáno 16. září 2020
Interiér, kde se ze stěn na kolemjdoucí šklebí rarachové a ďáblové, skřeti a duchové, kde se otvírá kouzelný výhled do pohádkové krajiny plné strží a skal s přízračnými horami na obzoru a pod stropy se místo ozdobných lišt táhnou řady vševidoucích očí: to je Portmoneum, muzeum Josefa Váchala. Prohlédnout si je můžete v Litomyšli, podobně jako dům připomínající jeho nejslavnější dílo: Krvavý román.

Místa, kde umění působí na všechny vaše smysly

Portmoneum
Saurí
Kdo byl Josef Váchal (1884–1969)? Odpověď je složitá: malíř, grafik a vizionář, satanista i mystik, ale hlavně geniální a dosud ne plně doceněná osobnost české kultury první poloviny 20. století. O jeho odkaz pečují hlavně v Litomyšli, kde se shodou náhod dochovalo Váchalovo jedinečné a skutečně originální dílo – a navíc něco, co skutečně nikde jinde nespatříte: Portmoneum.
 

Jak vzniklo Portmoneum

Když při procházce Litomyšlí projdete od zámku do Klášterních zahrad, stačí pokračovat uzoučkou Prkennou uličkou a v ulici T. Novákové odbočit doprava. Po pár krocích stojíte u Portmonea, nenápadného přízemního domečku, kde příchozí vítá lavička a dřevěná socha. Fasáda ničím neprozrazuje, že interiéry domu zdobí fantastické a i po desítkách let sytě barevné obrazy, které tu v letech 1920–1924 vytvořil Josef Váchal.

Vznik Portmonea provází zvláštní příběh: v domě žil úředník a místní rodák, knihovník, tiskař a sběratel Josef Portman (1893–1968), velký obdivovatel Váchalovy tvorby. Dva samorosty a podivíny na několik let spojilo vrtkavé přátelství, komplikované a provázené řadou sporů. Portman vášnivě shromažďoval všechno, co Váchal udělal, ale byl chudý a handrkoval se o ceny, smlouval, navrhoval splátky, znovu se dožadoval slev a platil třeba i tabákem, který pro Váchala pěstoval na zahradě a sušil na půdě. Váchal mezitím proměnil dvě místnosti Portmanova domku v umělecké dílo: plochu devadesáti metrů čtverečních a několik kusů nábytku včetně postele, skříně a stolu s židlemi pokrývají prolínající se fantazie plné ďáblů, skřetů, strašidel a dalších příšer.

Portman tu zamýšlel zřídit Váchaleum, muzeum dokonale ilustrující přítelovo umění a jeho vidění světa. Jenže Váchal si neodpustil jedovatý žertík: v Krvavém románu, který poprvé vydal roku 1924, udělal ze zaníceného sběratele šetřivého hraběte Portmona, žijícího ve svém Portmoneu v okresním městě L. Portmana se to dotklo natolik, že knihu odmítl zařadit do své sbírky a možná z vrozeného škudlilství pak v jednom díle použil Váchalovy tiskařské štočky, aniž by přítele požádal o svolení – a tehdy se zase urazil Váchal.
 

Krvavý román na fasádě

Přátelství byl konec a Portman s Váchalem k sobě už nikdy nenašli cestu. Legenda ale v Litomyšli žije dál, a to nejenom v Portmoneu. Tam, kde ze Smetanova náměstí odbočuje Váchalova ulička s trojicí prampouchů, stojí historický dům s fasádou vyzdobenou nejenom téměř všemi ilustracemi z Krvavého románu, ale také různými průpovídkami a úryvky. Milovníky Járy Cimrmana potěší citát „Kdo pil, umřel, kdo nepil, umřel taky“, pivní kulturu podtrhuje moudro „Ani tak neškodějí ženské, jak pivo plzeňské“ či „Kdo v sebe alkohol lije, spálí si v mozku ganglie“.

V domě na nároží sídlila nadace Paseka nakladatele Ladislava Horáčka. Majitel prvního soukromého nakladatelství založeného bezprostředně po sametové revoluci Váchalovo dílo neúnavně propagoval: ostatně nakladatelství Paseka se jmenovalo podle jedné z postav slavného Váchalova díla a Krvavý román byl první knihou, kterou Horáček vydal. Mezi další vydané skvosty patřila Váchalova kniha Šumava umírající a romantická či Tři písně Antonína Koniáše, které Váchal pořídil technikou perokresby a akvarelu v jediném exempláři.

Díky komerčně úspěšnému vydání Tarzana Horáček odkoupil dům Josefa Portmana, nechal opravit Váchalovy malby a otevřel Váchalovo muzeum Portmoneum. Současně s tím založil i dodnes fungující litomyšlskou restaurátorskou školu; právě její absolventi v roce 1998 vyzdobili dům na nároží Váchalovy uličky a Smetanova náměstí originálními sgrafity na motivy Váchalova románu. Původně měla být rudě červená jako symbolika názvu původního díla, což sice neodsouhlasili památkáři, nicméně výsledek je skvostný i bez krve.
 

Pár barevných střípků aneb víte, že…?

  • Po poslední rekonstrukci je Portmoneum ještě krásnější než dřív. , vůbec poprvé se ale pro návštěvníky otevřelo podkroví. K vidění je unikátní videomapping s názvem Josef Váchal – kumštýř boha i ďábla, který nevšedního umělce představuje pomocí poutavé audiovizuální projekce. K dispozici je také nový dokumentární film Portmoneum – Příběh neobyčejného domu a až do konce října je k vidění výstava Krvavý román.
  • Protějškem našeho Portmonea v kampani #světovéČesko tentokrát je 1 100 let starý románský kostel sv. Viktora v katalánské vesnici Saurí. Barcelonský malíř Santi Moix sem často jezdil v dětství, před několika lety přišla nabídka od místní samosprávy a církve na umělecké ztvárnění kostelního interiéru. Moix, který není věřící, se zdráhal, nakonec ale souhlasil s tím, že mu bude udělena plná umělecká licence. Svaté ani mučedníky zkrátka malovat nechtěl.
  • Výsledkem je opulentní obrovská zahrada plná fantazie, provázená verši katalánského básníka Josepa Vicenca Foixe. Většinu stěn pokrývají fialky, chrpy, sedmikrásky, exotické květiny a traviny, mezi nimiž se proplétají skvrnití mloci, ovce i fantaskní zvířata s chapadly. Svatý Viktor, který farníky vítal nepřetržitě od svého založení v devátém století, se během proměny uzavřel a znovu se otevřel až po jejím dokončení roku 2017.
Krvavý román Josefa Váchala

12.6.
31.10.
Krvavý román Josefa Váchala

Výstava je věnovaná jedinému dílu – nejznámějšímu tisku Josefa Váchala (1884–1969), Krvavému románu, s podtitulem Studie kulturně a literárně historická. Román vydal Váchal vlastním nákladem v sedmnácti číslovaných exemplářích v roce 1924.

Josef Váchal - příběh o hádce umělce a jeho sběratele

Josef Váchal - příběh o hádce umělce a jeho sběratele

Josefa Váchala známe jako tvůrce řady velkolepých knih, jejichž byl jediným autorem, ilustrátorem, vyřezávačem liter, tiskařem, vydavatelem, "a pohříchu i čtenářem", jak sám dodával. Místem, kde můžete vstoupit do jeho světa, je Portmoneum – jedinečné muzeum v Litomyšli.

Portmoneum - Museum Josefa Váchala v Litomyšli

Portmoneum - Museum Josefa Váchala v Litomyšli

Pitoreskní interiér domu Josefa Portmona vyzdobil ve 20. letech grafik, spisovatel, mystik a knihtiskař Josef Váchal. K vidění jsou unikátní nástěnné malby, vyřezávaný malovaný nábytek a bytové doplňky, expozici doplňují dobové fotografie či drobná grafika.

Městská obrazárna  - to nejlepší ze sbírek Městské galerie v Litomyšli

Městská obrazárna - to nejlepší ze sbírek Městské galerie v Litomyšli

Litomyšlská galerie dokázala během své devadesátileté existence shromáždit více než dva tisíce uměleckých děl a mnoho z nich můžeme zařadit mezi špičky českého výtvarného umění 19. a 20. století.

Další aktuality