!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Česká nej > Dopravní > Trať Tábor – Bechyně – první elektrická železniční trať v České republice
Dopravní

Trať Tábor – Bechyně – první elektrická železniční trať v České republice

Dosud funkční trať je provozována od roku 1903 mezi Táborem a Bechyní v délce 24 km. Bechyňská železnice je dílem známého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka. Železniční vagóny byly již v té době osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách.
Mezi Táborem a Bechyní je provozována železniční trať Elinka, dlouhá 24 km, už od roku 1903. Tato dráha byla první železniční dráhou ve střední Evropě, která byla od počátku stavěna i provozována jako elektrická. Je napájena ojedinělým systémem stejnosměrného napětí a jejím stavitelem byl František Křižík. Ve své době to byla jediná dráha v celém Rakousko-Uhersku, která ani alternativně nepočítala s parním provozem.

Trať měřila celkem 23 km a měla nejvyšší stoupání 41 promile. Nejmenší použitý poloměr oblouku činil 125 m. Dopravu zajišťovaly zpočátku dva elektrické motorové vozy; vozovou část vyrobila firma Ringhofer na Smíchově, elektrickou výbavu dodala firma Křižík v Karlíně. Vozy byly vytápěné a měly elektrické osvětlení. V roce 1905 byl dodán další vůz a v roce 1908 pak ještě jeden vůz. Maximální rychlost vlaku byla stanovena na 25 km/hod., v obloucích 15 km/hod. Jízdní doba byla 1,08 a 1,15 hod., podle druhu vlaku. Jeden z vozů v roce 1940 vyhořel a byl nahrazen vozem, na jehož konstrukci se podílely firmy Škoda a Královopolská Brno.

Ačkoliv byl provoz na trati modernizován, i dnes nabízí možnost romantického cestování. V letní sezóně se mohou návštěvníci svézt historickým vlakem Bechyňkou proti proudu času.

 
Výlet do Tábora nejen za husity

Výlet do Tábora nejen za husity

Jedna z cest do jižních Čech vede přes Tábor. Ten se tak velmi často neprávem stává tranzitním místem, v němž se přitom dá dozvědět o tom, kdo vlastně jsme, více než kde jinde. Město, které založili husité, patří k nejkrásnějším městům u nás a není náhodou, že jeho centrum je památkovou rezervací.

Příběh českého Edisona – Františka Křižíka

Příběh českého Edisona – Františka Křižíka

František Křižík (8. července 1847 Plánice – 22. ledna 1941 Stádlec u Tábora) byl český technik, průmyslník a vynálezce. Jeho nejznámějším vynálezem oblouková lampa se samočinnou regulací. Vynalezl světelnou fontánu, zdokonalil elektrické tramvaje a mnoho dalších zařízení. Plánice je nevelké městečko v malebném Pošumaví. Znají ji zejména ti, kteří jezdí na dovolenou k blízkému rybníku Hnačov a milovníci technických památek. Právě tady, v malé chaloupce na Novém Městě, se totiž v roce 1847 narodil proslulý elektrotechnik a vynálezce František Křižík.

Léto na Bechyňce právě začíná – užijte si jízdy elektrického vozu Bobinka

Léto na Bechyňce právě začíná – užijte si jízdy elektrického vozu Bobinka

I v letošním roce se můžete těšit na Léto na Bechyňce a svézt se po naší první elektrifikované trati historickým vlakem Bobinkou. Letní výletní vláčky připravily České dráhy ve spolupráci se Spolkem přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně. Letošní sezóna bude trvat od 12. června do 12. září 2021.

Vydejte se po stopách Františka Křižíka

Vydejte se po stopách Františka Křižíka

Právě před 172 lety, 8. 7. 1847, se narodil jeden z našich nejvýznamnějších vynálezců – František Křižík. Jeho nejznámějším vynálezem byla oblouková lampa se samočinnou regulací. Mimo to však zdokonalil systém železničních návěstidel, navrhl řadu elektráren, zřídil městské pouliční osvětlení mimo jiné v Písku a Jindřichově Hradci, vybudoval tramvajovou linku na Letné a vynalezl i vylepšil mnoho dalších zařízení. Navštivte místa, která jsou s tímto vynálezce spojena.

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Železniční trať Tábor-Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.

3.2.
4.2.
Mistrovství světa v cyklokrosu Tábor 2024

Mistrovství světa v cyklokrosu Tábor 2024

Tábor, Jižní Čechy
20.1.
6.3.
Fotostopa

Fotostopa

Tábor, Jižní Čechy
27.1.
4.3.
Lenka Sárová Malíská – Dva světy

Lenka Sárová Malíská – Dva světy

Tábor, Jižní Čechy
13.11.
Světový pohár v cyklokrosu 2022 v Táboře

Světový pohár v cyklokrosu 2022 v Táboře

Tábor, Jižní Čechy